Opleiden van mensen leidt tot professionalisering van supply chainprocessen

Wavin levert effectieve oplossingen voor essentiële behoeften van het dagelijks leven: een veilige distributie van drinkwater en gas, duurzaam beheer van regenwater en afvalwater, energie-efficiënte verwarming en koeling van gebouwen, elektro, telecom en industriële toepassingen.

Het hoofdkantoor van Wavin Groep is gevestigd in Zwolle, Nederland. Wavin Groep heeft vestigingen in meer dan 25 landen met meer dan 30 productielocaties. De Wavin Groep heeft meer dan 5500 medewerkers en heeft een jaarlijkse omzet van circa € 1,2 miljard. Sinds 2012 is Wavin onderdeel van de Mexichem Groep, de Latijns Amerikaanse wereldleider in leidingsystemen en petrochemische industrie.

 

WHY

De supply chain besturing is grotendeels lokaal georganiseerd. Vanuit de diverse landenorganisaties worden de fabrieken en voorraden aangestuurd. Om ervoor te zorgen dat ondanks deze decentrale organisatie in alle landen de werkwijzen gelijk, en het kennisniveau op een vergelijkbaar hoog niveau is, is gestart met een opleidingstraject in Supply Chain Management.

HOW

Per discipline wordt een blended learning programma opgezet. Als eerste is demand planning opgepakt. Inmiddels hebben de negen demand planners uit geheel Europa dit programma doorlopen. Als tweede wordt gewerkt aan een programma voor de supply planners. Alle programma’s zijn volledig gemaakt volgens de filosofie van The Value Chain Academy: leren doe je het beste door ervaringen op te doen en door verschillende leervormen toe te passen. Zo wordt in ieder programma gebruik gemaakt van e-learning modules die als zelfstudie doorlopen kunnen worden, maar wordt er ook een klassikale training gegeven en wordt het programma afgesloten met een praktijkopdracht in de eigen werkomgeving.

WHAT

Negen demand planners uit even zoveel landen hebben samen met twee IT specialisten het leerpad Demand Planning gevolgd. De IT specialisten zijn toegevoegd aan het programma zodat zij beter de vragen vanuit de business kunnen begrijpen. Het programma begon met een online assessment om mensen te laten ontdekken op welke gebieden hun kennis nog aangevuld kon worden. Ook kon de trainer deze informatie in de rest van het programma gebruiken. Om geen onnodige reiskosten te maken, is de kick off middels een skype sessie gehouden. De daarop volgende vier weken zijn besteed aan de elearning modules. Zes modules gingen specifiek over Demand Planning, zoals ‘The process of demand planning’ en ‘Qualitative and quantitative models’. Daarnaast zijn vier modules over soft skills aangeboden, zoals ‘Active Listening’, ‘How to respond when faced with objections’, etc.

In de klassikale training zijn een aantal algemene concepten van demand planning uitgelegd, maar ook is in kleine groepjes aan een case opdracht gewerkt. De tweede dag is gebruikt om onderwerpen vast te stellen voor de laatste fase: de ‘Learning on the job’. In deze fase hebben de deelnemers problemen die in meerdere landen speelden opgelost. Zo zijn bijvoorbeeld de definities van de ‘alerts‘ helder gemaakt en waar nodig bijgesteld. De trainer was in deze fase beschikbaar als sparring partner en leverde relevante publicaties aan ter inspiratie voor het vinden van de juiste oplossingen.

Growth creates complexity, which requires simplicity
Andy Stanley